Hur du får din webbplats att rankas högre på Google?

Har du fått rådet av någon SEO specialist eller SEO konsult att bygga innehåll på din hemsida genom att lägga till nyckelord på din sida som SEO optimering? Det hjälper, men det kommer inte att hjälpa din webbplats till toppen av Googles första sida. För att få bra sökmotorresultat så behöver din hemsida innehålla rätt sökord, men dessa behöver vara skapade på ett sätt så att Google förstår vad din hemsida handlar om. Du behöver bygga ditt innehåll så att Google förstår att du har det som användarna söker efter. Att skapa rätt innehåll bygger på att ge kunden det den eftersöker. Det är mer än att hitta rätt nyckelord, dessa behöver komma in i ett sammanhang som attraherar besökaren.

Steg nummer 1

Att SEO optimera genom att veta hur du hittar stora nyckelord med låg konkurrens.

För att hamna på första sidan i Google är steg nummer ett att hitta tre-Fyra nyckelord, genom att hitta longtailkeyword, nyckelords fraser som det har en betydande sökvolym. Ett exempel är om vi tar ordet bullar, vi kan där använda oss av ordet bullar i vår text. Men för att skapa en sida som Google ser att den handlar om bullar så bör den innehålla fler ord och fraser. Det går att göra genom några steg för valet av nyckelord.

De ord som kommer upp i listan över relaterade sökningar är ordfrasser som förbättrar sökresultatet då det är vanliga sökningar inom området bullar. Välj 3-4 av dessa fraser för att bygga vad din hemsida skall skapa innehåll om.

Skapa texter där flertalet av dessa ord är med, då kommer Google förstå att din hemsida handlar om bullar. Huvudordet bullar och vanliga sökningar finns på din hemsida och Google ser det som att sidan har relevant textinnehåll för bullar.

För att göra det går det att upprepa denna process, tex söka på bullar med vaniljkräm och bygga ut innehållet med relevant innehåll om bullar med vaniljkräm.

genom att veta hur du hittar nyckelord med låg konkurrens.

En annan metod att hitta relaterade nyckelord är att använda din webbläsare i inkognito läge. Sedan skriva sökordet och där kommer relaterade sökord upp under sökfältet, genom att använda dessa fraser skapar det en förståelse för Google vad din hemsida handlar om.

När hemsidan är skapad med flertalet av dessa fraser kommer Google att förstå att hemsidan handlar om bullar, eftersom den har flera fraser som Google vet att de relaterar till varandra så kan den förutsäga att den troligen har ett relevant innehåll.

Google kommer sedan att indexera din hemsida i flera steg där den kommer att kolla hur länge de stannar på din sida, är de bara där några sekunder lär sig Google att ditt innehåll inte attraherar besökarna. Bedömningen blir att sidan rankas ned då besökarna inte stannar på din hemsida men om besökarna stannar länge så bedöms det som högkvalitativt och en positiv användarupplevelse. 

steg 2

Skapa innehåll till hemsidan

Det har gjorts undersökningar som visar att 94% av alla artiklar som finns online saknar inlänkar, för att skapa inlänkar så behöver innehållet vara bra, till och med riktigt bra. Om det inte är bra så finns det så mycket annat som är riktigt bra att er artikel bara försvinner i mängden av allt informationsflöde som finns online.  Det konkurrerar tex med Youtube, blogginlägg, andra artiklar som försöker uppnå resultat. Det finns ingen direkt formel för hur detta skall skapas, om det funnit en formel för det så skulle alla göra det. Men det går att göra åtgärder så att chansen att lyckas förbättras, en mer djupgående artikel om ett ämne förbättrar chansen att andra länkar till just din artikel.

För att skapa bättre förutsättningar för att få inlänkar så är det fördelaktigt med att skapa, till exempel bilder, infograpics, undersökningar, intervjuer som innehåller bra information att länka till.  Genom att ha detta med sig vid skapandet så förbättras chansen till att andra länkar till just ditt innehåll.

Steg 3

Bygga inlänkar till din hemsida

För att Google skall ranka upp din sida är det viktigt att Google ser att besökarna stannar på din hemsida, om du läst denna text hit har Google registrerat att du har stannat ett tag på denna sida och gjort bedömningen att innehållet är relevant för din sökning. Hur dina besökare beter sig på din hemsida är en av parametrarna hur Google ser på din hemsida.

Med en lång förklaring om varför ämnet är viktigt gör att besökare stannar längre mot en kort introduktion. Se till att din hemsidedesign är på en bra nivå, kanske inte använda sig av de allra billigaste hemsidorna utan mer se vilken kvalité har leverantören på sina hemsidor. Studier visar att människor till stor del bedömer webbplatsen baserat på design först och innehåll på andra plats. Så om din design inte är bra så skall du inte förvänta dig att besökare stannar på hemsidan, det behöver inte vara någon avancerade design men en bra design.

Att bygga inlänkar är som tidigare nämnts att ha ett bra innehåll, men också att leta efter ställen att placera sina länkar på. Ett sätt kan vara att använda sig av back link checker på hemsidor som ni tror att de kan innehålla länkar om bullar och sedan leta efter döda länkar i deras deras artiklar och där det är döda länkar skicka ett meddelande till administratören att de kan uppdatera deras döda länk med er fungerande länk. Om webbplatsen som länkar till er har en hög auktoritet hos Google så ökar trovärdigheten för din hemsida och Google omvärderar din hemsida, nu med att en trovärdig källa länkar till ert innehåll.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *