Hur lockar du din målgrupp genom rätt typ av SEO?

Steg 1

Hitta topprankade sidor inom området att analysera Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering är att skapa relevant innehåll för sökningar som sker på internet, uppfylla användarens behov av information genom att skapa det innehåll som användaren söker efter. Detta riktar sig mot personer som söker efter något via sökmotor, det finns digitalmarknadsföring som vänder sig utåt och skapa ett behov, det kan du läsa mer om i artikeln om olika digitala marknadsföringstyper.

I denna del så går vi igenom några sökmotoroptimering tips, där du kan göra sökmotoroptimering gratis om du följer stegen i SEO guiden.

Att sökmotoroptimera kan kännas svårt, men är det så svårt om du förstår hur Google fungerar? Eftersom det verkar svårt är det lätt att köpa den tjänsten, men är det alltid rätt?

Min personliga åsikt är att det ofta är rätt att göra detta jobb själv om det finns tid och engagemang att lära sig SEO, om det inte finns tid och engagemang är det bättre att en SEO byrå tar om hand om den digitala marknadsföringen.

Det finns ett problem med att köpa in tjänster inom SEO optimering, ofta har inte leverantören den branschkunskap som du själv har, de vet inte dina kunders beteende. Detta är något som du bör hjälpa dem med i ett SEO arbete för att få rätt besökare. Annars använder de sig av de digitala verktyg som finns för att hitta rätt sökord. Medan om du skriver texter och sökmotoroptimerar själv så har du branschkunskaper och kan de ord och fraser som dina potentiella kunder använder sig av. Från det kan du bygga longtail keyword, för att tydliggöra vad din webbplats handlar om.

Att förstå grunderna i Google gör att du kan förbättra ditt sökresultat betydligt, utan att du behöver anlita någon byrå för detta. Och om du anlitar en byrå kommer du troligtvis specificera uppdraget betydligt bättre än om du bara litar på webbyrån. Men det tar tid att lära sig digital marknadsföring på djupet, fast det betalar sig med tiden.

Rätt längder på texter texter, samt rätt antal rubriker är viktiga parametrar för Google för att avgöra om en sida är bra. Genom att analysera konkurrenternas hemsidor vilka textlängder de har samt hur de rubriksätter kan du komma betydligt högre i din ranking.

För att göra detta så använder vi oss av ordet kanelbulle som exempel. Vi skall analysera de webbplatser som rankas högt inom detta, och vilken längd har de på texterna samt hur många rubriker de har.

Börja med att ladda ner Seominion, vilket är det verktyg som vi kommer att använda oss av för att analysera konkurrenternas hemsidor. https://seominion.com/

Vi söker på google på ordet kanelbulle

Välj de översta resultaten som inte är sponsrade, öppna dessa. I detta fall kungsörnen.se, vi tar de tre första resultaten. Kungsörnen.se grundrecept, ica.se recept för kanelbullar, mittkök, recept kanelbullar.

Alla tre handlar om kanelbullar, och är de tre översta sökresultaten för kanelbulle. Dessa använder vi som statistikunderlag när vi arbetar fram texter inom kanelbulle, Vi vill få rätt textlängd, rätt mängder rubriker

STEG 2 

Rätt textmängd för SEO texter vid sökmotoroptimering.

Först skall vi bestämma vilken längd på texten som vår artikel bör vara för att komma med i toppresultatet. Det gör vi genom att använda SEO Minion >Analyze on page.

Vi analyserar textlängden för de tre hemsidorna om kanelbullar:

-Kungsörnen.se använder sig av 489 ord.

pasted-image-0-1.png

-Ica.se använder sig av 668 ord i texten om kanelbullar

-Mittkök.se använder sig av 1844 ord i texten om kanelbullar

Nu räknar vi ut medelantalet ord för texterna för de tre översta resultaten. dvs (489+668+1844)/3 vilket blir 1000 ord.

Vi kan då anta att en text om kanelbullar skall innehålla ca 1000 ord för att vara bland det högst rankade hemsidorna. Hur texten skall utformas finns i denna artikel om longtailkeyword.

För att göra ett bra SEO arbete, så behöver textlängder vara med i arbetet, då detta är något som sökmotorn kan analysera, Google håller även koll på vilken tid du tillbringar på hemsidan, du behöver skapa en text som håller kvar besökaren tillräckligt länge så att Google ser att besökarna uppskattar din hemsida föra att komma högt på sökresultatet. Räcker med andra ord inte med text, besökaren behöver även stanna och läsa texten för att Google skall registrera hemsidan som innehållsrik.

Steg 3

analyseras antalet rubriker

Rubrik 1 skall det i de flesta fall finnas 1 av på sidan. Tänk på att denna rubrik skall innehålla något auto kompletterat sökord i sin rubrik, läs mer här om detta.

Vi räknar antalet rubrik 2 i på de tre hemsidorna

-Kungsörnen.se har 2 stycken H2 rubriker på sin hemsida

-Ica.se har 5 stycken H2 rubriker på sin hemsida

-Mittkök.se 3 stycken H2 rubriker på sin hemsida

Vi räknar ut medelantalet H2 vilket blir 3 stycken, så tre eller fyra H2 rubriker är det antalet rubriker som vi skall använda oss av i vår text.

Sedan fortsätter vi detta med H3 på samma sätt.

Genom att använda sig av denna teknik så förbättrar du oddsen betydligt att ranka bland toppresultaten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *